"A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled születik. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt."

Gundel Károly

2011. december 28., szerda

HAJTOGATOTT TEJFÖLÖS POGÁCSA









Minap rokonoknál voltunk ünnepelni és ott volt egy édes, idős házaspár. Bőven a nyolcvan felett járt mindkettőjük. Amolyan régi vágású, kedves idős emberek voltak. János bácsi csendesen üldögélt a karosszékben, Klári néni pedig a maga lassú lépteivel próbált a vendégek közt tenni-venni, szorgoskodni, pedig ő is vendég volt. Ahogy ott ültem az asztaltársaság között, egy kedves csevejre lettem figyelmes...János bácsi, kedvesen intett Klárikának, aki odahajolva megkérdezte, hogy : Mit szeretnél Jánoskám? A bácsika halkan megkérdezte: "Nem hoztál véletlenül abból a finom pogácsádból ide is, mert itt csak édes sütemények vannak az asztalon?...Sajnos Klári néni nem hozott, gondolom csak maguknak sütötte az elkövetkező napokra...János bácsi sajnálkozva tudomásul vette, és mikor látta, hogy néztem őket, halkan megjegyezte nekem, hogy a világ legfinomabb pogácsája, a Klárikáé. Hát olyan édesek voltak. Mikor Klári néni közelebb került hozzám, rögtön megkérdeztem tőle a pogácsa receptjét. Máris lelkesen sorolta a hozzávalókat. Felettébb egyszerű, olcsó és finom pogácsa jelent meg előttem a képzeleteimben. Ma elhatároztam, hogy megsütöm és megkóstolom János bácsi kedvenc sós süteményét. Bizton állíthatom, hogy János bácsi nem mondott valótlant...




Hozzávalók:  40 dkg rétes liszt, 25 dkg Ráma margarin, 1 kis doboz tejföl / 175 gr. /, 2 csapott evőkanál só. Tetejére: 20 dkg reszelt Trappista sajt, 1 tojás sárgája.


 A lisztet összemorzsoljuk a margarinnal, majd hozzáadjuk a tejfölt és a sót is. Közepesen kemény tésztát gyúrunk belőle. Meglisztezzük, majd fóliába csomagolva a hűtőbe tesszük dermedni egy órára. Mikor letelt az egy óra, lisztezett alapon hosszúkásra nyújtjuk a tésztát és mindkét végét egymással szemben összehajtjuk, majd ismét összehajtjuk a tésztát. Ezután 10 percet pihentetjük, majd ismét hosszúkásra nyújtjuk a tésztát. És ugyan úgy járunk még el kétszer a hajtogatással. 





 Mikor készen vagyunk a háromszoros hajtogatással, akkor jó egy ujjnyira nyújtjuk a tésztát, közepes méretű szaggatóval kiszaggatjuk a pogácsákat, sütőpapírral bélelt tepsire rakosgatjuk őket, a tojás sárgájával lekenjük, majd a tetejüket sajttal megszórjuk.




Előmelegített sütőben, 175 C-on, pirosra kisütjük a pogácsákat.






ILLÉSKRISZ KONYHÁJA



25 megjegyzés:

  1. Istenien néz ki. Megvan a szilveszteri pogácsareceptem.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon guszta, én is vittem, köszönöm.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon guszta és biztosan finom! Azt hiszem hogy én is elvittem egy próbára mert az ünnepekre édeset biztosan nem sütök , de egy kis sós az mindíg elfogy. Köszi! Klári nénit puszilom !

    VálaszTörlés
  4. Szilveszterre maga a tökély! Én is mentem, köszi. :)

    VálaszTörlés
  5. klassz. és semmi ördöngösség.
    másnap mennyire finom?

    VálaszTörlés
  6. Imádom a pogácsákat, nemcsak enni, hanem készíteni is, főleg a hajtogatósat. Ezt nekem találták ki:)Nálunk is már mindenki sósat szeretne, szilveszterre ideális lesz.

    VálaszTörlés
  7. Lányok!

    Sok szeretettel kaptam a receptjét, így én is így adom tovább Nektek! Nem tudom, hogy másnap milyen, mert reggel sütöttem és már tíz órakor egy darab sem volt. Szilveszterre megint megsütöm majd...:o)

    VálaszTörlés
  8. Kriszti, olvastam a commentedet nálam, és csak annyi, hogy a lazac, amit kaptál tőlem az füstölt lazac. Ami mondjuk szintén nagyon finom és jó lesz az januárban is:)

    VálaszTörlés
  9. draga krisztikem megint lehagytad hogy nalad a tejfol hany dkg, vagy gr. en itt holl. mindig ezekszerint veszem, mert 3-4 fele poharka is van sorry./oma/judit mint minden egyszeru dolgaidat /fris eleszto nelkulit/ mar kissebb nagyobb sikerrel probalgatok. csak az elmult 1 eve sutok koszonom elore is

    VálaszTörlés
  10. 4Gyerek, Farci!

    :o)))

    Trollanyu!

    Köszönöm, majd nemsokára elkészítem. Lehet, hogy kérek tőled hozzá jó receptet! :o)

    Judit!

    Bocsi, máris javítottam! A kis doboz tejföl Itthon 175 gr. :o)

    VálaszTörlés
  11. Tényleg nagyon egyszerű,de olyan guszta, hogy nem lehet ellenállni neki. Én is viszem a receptet, most éppen valami sósra vágyom a sok édes után.:)

    VálaszTörlés
  12. Kriszti, már megint csodásat alkottál. Nem csoda, hogy gyorsan elfogyott. Én is viszem a receptet, aztán majd meglátjuk :). Köszi!!

    VálaszTörlés
  13. Gizi!

    Pont így voltam én is vele, a sok édes után ez pont jó volt.

    Maria!

    Köszönöm, de az érdem Klárikáé! Örülök, ha megsütöd! :o)

    VálaszTörlés
  14. +draga krisztikem koszonom, igy rogton megyek vasarolni kellemes napot a csaladdal. judit

    VálaszTörlés
  15. Élesztő nem kell a pogácsába?

    VálaszTörlés
  16. Judit!

    Nagyon szívesen!

    Kedves Névtelen!

    Nem kell bele se sütőpor, se élesztő.

    VálaszTörlés
  17. szoval fotot nem tudok kuldeni , DE az ossze elfogyott nem szamoltam, es a kedves holland szomszedaim is irigyeltek igy a receptet tovabb adtam, azzal hogy nalunk olyan hogy retesliszt nincs senkit nem erdekelt mert csak a finombloem is jo. szoval kicsit hollandus lett es nagyon finom judit

    VálaszTörlés
  18. Judit!

    Örülök neki, használd egészséggel a receptet! BUÉK! :o)

    VálaszTörlés
  19. hmmm....szóval még egy elégedett tesztelő.
    épp a receptért jöttem. most kiírtam eddig 5 féle sóst, ez a 6-ik, eddig egyiket sem készítettem, újdonságokra fájt a fogam. uhhó most belehúztam.
    aztán majd jövőre (sicc!) megmondom melyik bírja frankón a másnaposságot (sajna óriási valószínűséggel mindet tesztelhetem így, gyerkők még nem jöttek helyre).

    B.Ú.É.K.

    VálaszTörlés
  20. 4Gyerek!

    Kíváncsi leszek a másnapos tesztre! BOLDOG ÚJ ÉVET!

    VálaszTörlés
  21. Que dulces más hermosos lucen exquisitos,quierooooo probaaaaar,feliz 2012,abrazos y abrazos.

    VálaszTörlés
  22. A hajtogatások között is hűtőben kell pihentetni a tésztát? Éva

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva!

      Nem kell már hűtőbe tenni a hajtogatások között, elég ha a konyha pulton pihen letakarva... :O)

      Törlés