"A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled születik. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt."

Gundel Károly

2011. december 9., péntek

SÁRKÁNY KEHELY











A szürke borongós időben, ilyenkor felüdülést hozhat egy szép színes, és nem utolsó sorban, egészséges gyümölcssaláta kavalkád. Minap a zöldségesnél, egy számomra igen szokatlan kinézetű gyümölcsre találtam, amiről már hallottam, de személyesen még nem találkoztam...Ő, Dragon fruit, azaz Sárkánygyümölcs. Rendkívül izgalmas egy dolog. A külföldi oldalakon már találkoztam vele, és úgy döntöttem, ideje meg is kóstolnom. Nem az a kifejezetten erős, semmivel össze nem téveszthető ízű gyümölcs, de a maga furcsaságával, nekem ízlett. Keveredik az ízében az egres, a kiwi és a dinnye zamata. Ebbe finom gyümölcssalátában, pedig nagyon beleolvadt és gazdagította az összhatást. Lehet simán nyersen fogyasztani, fagylaltot készíteni belőle, vagy süteménybe megsütni. És most jöjjön egy kis tudomány róla:

A sárkánygyümölcs vagy más nevén pitahaya, pitaya vagy dragonfruit Dél-Amerikából származik. A kaktuszfélék családja tartozó gyümölcsöt Izraelben, Vietnámban és Kínában is termesztik. Enyhén savanykás, dinnyére emlékeztető ízű exkluzív növény amely nagyon trendi napjainkban. A legendák szerint a sárkányok teremtették vagy a sárkány tojásához hasonlítják, ezért úgy gondolták, hogy fogyasztásával olyan erősek lesznek akár a sárkányok. Külseje miatt is asszociálhatnak rá, hiszen hegyes pikkelyek borítják.
Őshazájában, Dél-Amerikában fára futtatva termesztik ezt a nem mellesleg igénytelen növényt. Az orchideákhoz hasonlóan kevés földben elél, nedvességet a levegőből veszi fel és jól tűri a környezeti változásokat. Különlegessége még az,hogy a virágja csodaszép krémszínű és éjszaka virágzik.
Mint minden gyümölcs ez is nagyon egészséges. Gazdag vitaminokban és ásványi anyagokban. Frissen fogyasztva például gyümölcssalátában elősegíti az emésztést és jó hatással van a gyomorra. Ez a gyümölcs nyersen is fogyasztható. Nagyon jól megállja a helyét gyümölcssalátákban, koktélokban, bólékban is. Akár két hétig is eláll szobahőmérsékleten tárolva. Ezt az exkluzív gyümölcsöt nem minden nap fogyasztja az ember de egy vendégség alkalmával vagy ünnepeken érdemes felhasználni mert nagyon mutatós.

A másik nagyon finom gyümölcs, a Khaki / Datolyaszilva /. Ez sokkal ízesebb gyümölcs, szintén meghatározhatatlan az íze. Talán egy kicsit a barack és a sárgadinnye ízvilága, kinél melyik dominánsabb. Ezt vékonyan meg kell pucolni, és máris ehető. Nincs benne mag, úgy hogy az egyik leggazdaságosabb gyümölcs. Szintén nyersen fogyasztjuk, vagy salátába keverve, sőt lekvárnak is kitűnő alapanyag. Nagyon egészséges, tele van vitaminokkal, és ásványi anyagokkal. Segíti az emésztést, és jó hatással van az epe működésre is.

A saláta hozzávalói: 1-1 db. sárkánygyümölcs, khaki, banán, mandarin, kiwi, gránátalma, vaníliás cukor, citromlé.

A gyümölcsöket megpucoljuk, majd felkockázzuk. Kevés citromlével meglocsoljuk, majd rászórjuk a vaníliás cukrot. Lazán átkeverjük a salátát, majd fél órát állni hagyjuk hűvös helyen. Gyümölcskelyhekben tálaljuk.







ILLÉSKRISZ KONYHÁJA


12 megjegyzés:

  1. Nagyon jól mutat a salátád, jó is ilyenkor, a sok édesség közözött egy kis frissítő egészséges saláta:) A sárkány gyümölcsöt a kislányom úgy nevezi, mákos gyümölcs, mert szerinte úgy néz ki, mintha mákszemek lennének benne.

    VálaszTörlés
  2. Kriszti! Ez megint gyönyörűre sikeredett! Valahol képen már én is láttam ezt a sárkánygyümölcsöt, de élőben még nem találkoztam vele. És még azzal a fehér alapon fekete pöttyös gyümölccsel sem, az mi a khaki? Mert ilyenhez sem volt még szerencsém :)

    VálaszTörlés
  3. Hú, most, hogy elolvastam Trollanyu bejegyzését, teljesen összezavarodtam. Akkor a fehér alapon fekete pöttyös sárkánygyümölcs? Akkor amibe töltötted az egészet, az mi? Az a datolyaszilva?

    VálaszTörlés
  4. Nagyon különleges , mutatós gyümölcsökből készítetted ezt a kelyhet ami biztosan nagyon finom!

    VálaszTörlés
  5. Trollanyu!

    Hát ez tényleg találó név a "mákos gyümölcs"? A gyerekek olyan frappáns dolgokat tudnak mondani...:o)))

    Maria!

    Maga a kehely, a sárkánygyümölcs kivájt héja, abba töltöttem vissza a salátát. A sárga alma alakú gyümölcs a datolyaszilva. Érdemes megkóstolni, finomak!

    Egycsipet!

    Köszi!! :o)))

    Éva!

    Tényleg fincsi, éppen most eszem a maradékot, ami nekem maradt...:o)))

    Petra!

    Köszönöm!

    VálaszTörlés
  6. Ez csodaszép! Jobban szeretném most, mint bármelyik süteményt. A datolyaszilvát nagyon szeretem, de sárkánygyümölcsöt még sose láttam. Szívesen megkóstolnám!

    VálaszTörlés
  7. De gyönyörű színek !!Nálunk is láttam a supermarketekben,meg fogom kóstolni őket,mert kiváncsi vagyok az ízükre.

    VálaszTörlés
  8. isteni, en sokszor csinalom ezeket, mert nagyon finom, meg hutte kese-vel is nagyon jol mutat/ja ez magyarul turo/ judit/oma/

    VálaszTörlés
  9. Sárkány gyümölcsöt itt Ausztráliában ettem először ,itt rengeteg van belőle ,de nekem nem ízlik ! Se íze se bűze! Nem nagy szám az izvilàga,csak jól néz ki,amúgy a kiwihez hasonlítják,de az íze jobb a kiwinek szerintem! Nem tudom elképzelni Magyarországon ha lehet kapni milyen íze lehet,mire az odaér Mexikóból vagy dél Amerikából ugyanis ott terem!Ez a gyümölcs egy kaktusz féle egyébként,mert a kaktuszok családjába tartozik! :)

    VálaszTörlés